C-5 crash Dover

Na een normale takeoff en initiele klim zag de C-5 bemanning een motor nummer 2 “Thrust Reverser Not Locked” indicatie lampje branden. Ze zetten uit voorzorg motor nummer 2 uit en gingen terug naar militair vliegveld Dover. Alle 17 personen aan boord overleefden de crash, maar 3 bemanningsleden raakten ernstig gewond toen het toestel in een ‘stall’ terecht kwam, een elektriciteitsmast raakte en in een veld crashte op ongeveer 2 kilometer voor de landingsbaan. De andere passagiers en bemanningsleden hadden lichte verwondingen, werden behandeld en vervolgens weer ontslagen uit het ziekenhuis. De bevindingen van de onderzoekscommissie verhelderde een maand lang speculeren over de crash die door veel experts een mirakel werd genoemd omdat alle 17 passagiers en bemanningsleden overleefden ondanks het feit dat het vliegtuig in 4 stukken brak en er ruim 40.000 liter brandstaf vrij kwam.

 “Ze verloren situational awareness (situationeel bewustzijn) en ze waren complacent (zelfvoldaan) bij het vliegen van het toestel volgens de onderzoekscommissie. Volgens het rapport vloog de bemanning te laag en te langzaam, met incorrecte flap instellingen terwijl het een noodlanding was die veel geoefend werd door vliegtuig bemanningen.

Het toestel had ook te weinig vermogen, volgens het rapport, nadat een van de vier motoren uitgezet was vanwege onregelmatige waarschuwingen van een alarmsysteem. De piloten gaven abusievelijk de motor die ze uitgezet veel vermogen in de plaats van een van de drie werkende motoren. Daardoor hadden nu nog slechts 2 motoren vermogen. “Duidelijk en overtuigend bewijs” laat zien dat de piloten niet alle beschikbare motoren gebruikten tijdens een misrekende approach die belemmerd werd door incorrecte instellingen van de flaps van de vleugels van het grote toestel.